سیادت: طالبان عملیاتی هستند و حرفی که می‌زنند را انجام می‌دهند نگاهی به دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در افغانستان | ترافیک دیدار‌های کاظمی قمی در چهارراه شیرپور رئیس اداره راه‌آهن طالبان: هدف ما توسعه تجارت بین ایران و افغانستان است معاون استاندار خراسان رضوی: ما دوست روز‌های سخت افغانستان هستیم | دانشکده راه‌آهن در مشهد افتتاح خواهد شد کشف ۲۵۰ هزار تُن موادمخدر در مرز‌های افغانستان با ایران، طی یک سال گذشته چین رسماً کشته‌شدن شهروندان چینی در مرز افغانستان و تاجیکستان را تأیید کرد یاراحمدی: حضور افغان‌های غیرمجاز ارائه خدمات به اتباع مجاز را متأثر کرده است حامد کرزی خواستار یک ابتکار منطقه‌ای جهت حل مشکلات مردم افغانستان شد استاندار خراسان رضوی: مسیر ریلی خواف- هرات افغانستان را به آب‌های آزاد وصل می‌کند هیئت راه‌آهن افغانستان با استاندار خراسان رضوی دیدار کرد (۳۰ آبان ۱۴۰۳) تیم کریکت ۱۹ سال افغانستان در برابر پاکستان به میدان می‌رود (۳۰ آبان ۱۴۰۳) هیئت راه‌آهن افغانستان با هدف گفتگو درباره کریدور ریلی خواف-هرات وارد مشهد شد کاظمی قمی در کابل: ایران آماده گسترش همکاری‌ها با افغانستان است مشاور وزیر کشور: ایران سالانه ۵۰۰ هزار ویزا به اتباع افغانستانی می‌دهد مشاور وزیر راه: ایران آماده سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل افغانستان است نماینده ویژه چین: ما به دنبال نفوذ در افغانستان نیستیم ویدئو | آخرین وضعیت طرح انسداد مرزهای شرق کشور با افغانستان سخنگوی وزارت خارجه: تعداد زندانیان محبوس افغانستانی در زندان‌های ایران زیاد است ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی در ولایت بلخ افغانستان زیر کشت زعفران نمایندگان بنیاد بیل گیتس با رئیس هلال‌احمر طالبان دیدار کردند کاظمی قمی: اولویت ما توسعه روابط ریلی ایران و افغانستان است
سرخط خبرها

اهمیت مرز دوغارون در شرایط تحریم | بررسی مشکلات دوغارون با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف

  • کد خبر: ۴۷۳۲۲
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
اهمیت مرز دوغارون در شرایط تحریم | بررسی مشکلات دوغارون با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف
کارشناسان معتقدند که مرز دوغارون یکی از شریان‌های تنفسی اقتصاد کشور در شرایط تحریم است و باید برای حل مشکلات آن تلاش کرد، به همین منظور امروز جلسه‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف برای حل مشکلات این پایانه مرزی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز - دست‌اندرکاران دستگاه‌های مختلف اجرایی در حوزه مرزهای خراسان رضوی، رفع مشکلات چندین ساله دوغارون در شهرستان تایباد این استان را منوط به همکاری افغانستان با ایران در توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات و اراده ملی برای تقویت تجهیزات در حوزه اقتصادی و تبادلات تجاری مرز دانستند.

 

در جلسه‌ای که روز دوشنبه در نشست کارگروه ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی در مشهد با حضور نماینده وزارت کشور برگزار شد، ساماندهی هر چه سریعتر وضعیت مرز دوغارون به ویژه در خصوص معطل ماندن کامیونها در پشت مرز بررسی شد.

دوغارون یکی از شریان‌های تنفسی اقتصاد کشور

محسن سیاح فرماندار تایباد در این نشست گفت: شکل کیری کارگروه شتاب بخشی به صادرات و واردات در تایباد و انجام مجموعه‌ای از اقدامات باعث شد عبور کامیون از مرز دوغارون از ۷۵۰ دستگاه کامیون در روز به هزار و ۱۰۰ دستگاه در مسیر رفت و برگشت افزایش یابد.

 

وی ادامه داد: در شرایط سخت شیوع کرونا و تلاش‌ها برای بسته شدن مرز دوغارون در اسفند و فروردین ماه، هم شرایط موجود را حفظ کردیم و هم نگذاشتیم حتی یک ساعت این مرز بسته شود و اقدامات بسیار برای کنترل رفت و آمد اتباع افغانستانی و ضدعفونی کردن معابر و اماکن انجام شد.

 

فرماندار تایباد گفت: در شرایط تحریم، دوغارون یکی از تنفس‌گاه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود و وضعیت فیزیکی و تجهیزات مستقر در این مرز متناسب با حجم عملیات و فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و مسافری در آن نیست.

 

وی افزایش نیروی انسانی متخصص در مرز، افزایش تجهیزات لازم در حوزه اقتصادی و تجاری، اجرای طرح جامع پایانه مرزی دوغارون برای رونق گرفتن فعالیت اقتصادی در هشت هزار و ۷۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و شتاب بخشی به صادرات و واردات را از دیگر راهکارها برای رفع مشکلات اقتصادی در مرز دوغارون برشمرد.

وابستگی به مرز افغانستان رو به افزایش است

در ادامه این نشست محمود سیادت نایب رییس اول اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: امروز ۶۷ درصد از صادرات استان به بازار افغانستان متکی شده و وابستگی صنعت استان به این بازار افزایش یافته، آن هم بازاری که نگاه غالب بر آن سیاسی و امنیتی است.

 

وی افزود: با ادامه تحریم‌ها یکی از تنفس‌گاه‌های جدی ما مرز افغانستان است لذا در تعامل و تعادل بین صادرات کالا به آن کشور و واردات کالا از افغانستان باید بازنگری جدی صورت گیرد.

 

سیادت ترانزیت را یکی از مسائل مهم در مرز دوغارون دانست و ادامه داد: با توجه به روابط سیاسی بین افغانستان و پاکستان، مسیر ترانزیتی بندر کراچی کمتر استفاده می‌شود، لذا این مسیر یک فرصت کوتاه مدت ترانزیتی برای ایران به شمار می‌رود و باید از آن بهره جست.

 

وی گفت: هم اکنون نیز بسیاری از کامیون‌ها در مرز دوغارون متوقف هستند و کرایه‌ها چند برابر شده است، از سوی دیگر توقف بیش از حد کامیونها و ایجاد صف‌های طولانی برای عبور از مرز باعث بروز پدیده‌ای به نام "صف فروشی" شده است.

 

نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی ایجاد مدیریت واحد و پاسخگو برای مرز دوغارون، کاهش هزینه‌های مربوط به صدور روادید برای افغانستانی‌ها در مرز، رفع دوگانگی در دریافت عوارض در گمرک دوغارون و منطقه ویژه اقتصادی آن و افزایش تجهیزات مستقر در گمرک دوغارون را خواستار شد.

تجهیزات طرف ایرانی و افغانستانی در دو سوی مرز یکسان نیست

سرهنگ کاظم صمدی معاون عملیات مرزبانی خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه طرف افغانستانی در حوزه مرز پای کار نیست، گفت: تجهیزات و حجم فعالیت‌های طرف ایرانی و طرف افغانستانی در دو سوی مرز یکسان نیست، به طوری که در خاک ایران ساعات کاری گمرک و میزان تجهیزات به ویژه باسکول افزایش یافته اما فعالیت‌های گمرکی و تجهیزات آن در آن سوی مرز با طرف ایرانی برابری نمی‌کند.

 

وی افزود: برای رفع مشکل صف فروشی در مرز دوغارون باید قبل از ایست و بازرسی، توقفگاه بزرگی ایجاد شود و ورود و خروج کامیون‌ها با نظارت کامل انجام گیرد و هویت همه صاحبان کامیون مشخص شود، برای ارتقای سطح ایمنی تانکرهای سوخت در مرز نیز باید تجهیزات مربوط به آتش نشانی و موارد مورد نیاز دیگر در آن منطقه تامین گردد.

عدم تناسب بین کرایه حمل ناوگان در دو سوی مرز

جواد وحدتی‌فر معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تفکر غالب در افغانستان این است که اجازه ندهند ناوگان ایرانی وارد کشور افغانستان شود، زیرا ناوگان افغانستانی از ناوگان ایرانی ارزان‌تر است و کرایه حمل کمتری می‌گیرد.

 

وی افزود: این مسائل باعث شده است که تجار ایرانی نیز به ما فشار آورد که ناوگان افغانستانی به کشور ایران وارد شود تا حمل بار ارزانتر شود، این موضوع زمینه ساز حضور ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون افغانستانی در کشور و دادخواهی صنف رانندگان ایرانی برای رفع این بی عدالتی شده است.

 

وحدتی دوگانگی در دریافت عوارض بین گمرک و منطقه ویژه اقتصادی و عدم فعالیت مناسب منطقه ویژه اقتصادی برای تخلیه بار کامیونها در این منطقه را از دیگر مشکلات در دوغارون برشمرد.

 

مرز دوغارون به عنوان گذرگاه مرزی ایران و افغانستان در ۱۸ کیلومتری تایباد و این شهر نیز در ۲۲۵ کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.

 

منبع: ایرنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->